Friestad er gründer av Boa og ble i år kåret til 2 x Norges Eiendomsmeglerforbunds Gullmegler. Han lagde beste markedsføring av prosjekt og beste markedsføring av bruktbolig.
Han bor med sin samboer i en klassisk moderne Bislett-leilighet fra slutten av 1800-tallet.
-
13 år har gått siden oppstarten i 2006, hvordan har Boa utviklet seg med årene?
La meg være ærlig å innrømme at når vi som 26-åringer startet eget meglerforetak ble læringskurven bratt. Men det har vært en reise fylt med både utfordringer og erfaringer jeg har delt med alle de fantastiske menneskene som vært med å bygge opp Boa. Når jeg startet som megler i 2004 ble jeg overrasket av at salg av boliger kun var transaksjonsbasert. Heldigvis har mye forandret seg siden den gang. Min opplevelse da var at meglere ønsket korteste vei til mål, minst mulig jobb for pengene. Ingen ekstra innsats, ingen relasjon, ingen langsiktig tenkning og ei heller sympati for spente nervøse selgere. Meglere tok bilder selv, det var ingen kveldsbilder, ingen undertekster på bilder, ingen filmpresentasjoner, ingen markedsstrategi, det meste var overlatt til tilfeldighetene. Det tok ikke mange måneder før jeg staket ut min egen kurs og forstod jeg så annerledes på hvordan eiendom burde omsettes.
Jeg liker å se på oss som et reklamebyrå som driver med eiendomsmegling.

Når vi startet var vi som alle start-ups, et ukjent blad. Etter flere år med dag-/og nattjobbing, 7 dager i uken, ble vi lagt merke til som et alternativ til samlebåndsprosessene til de bankeide kjedene. Skal man som utfordrer ha livets rett, må man ha en tydelig differensiator og tilby en merverdi for kunden.
For oss har denne verdiskapningen vært vår kompetanse innen visuell kommunikasjon kombinert med høy servicegrad. Til tross for at man som liten aktør må ha på seg mange hatter, har vi hele veien prioritert å tilegne oss ny kunnskap om presentasjon og strategisk markedsføring. Målet har vært å presentere hjemmet fra sin mest verdifulle side og sørge for at man med strategisk markedsføring når ut til de rette kjøperne som er villig til å betale mest. En ganske enkel oppskrift smiler Friestad.
Vi i Boa har turt å gå nye veier, tråkket opp nye stier hvor man ikke er helt sikker på hva som venter av utfordringer rundt neste sving. Ved å være såpass nysgjerrige og søkende har vi gjort oss verdifulle erfaringer med hva som skaper verdi for våre kunder. Vi var veldig eksperimentelle de første årene, jobbet kreativt og konseptuelt mot å pushe grenser av hvordan vi kunne skape oppmerksomhet.
Dette gav oss bred eksponering og gjorde oss dagsaktuelle, men det var essensielt at fokuset i de konseptuelle presentasjonene tydeliggjorde verdiene i hvert hjem som kjøperen skulle betale for.


Fortell om Boa-teamet:
Stikkord for Boa i dag er ´samarbeid´. Vi har et sammensatt team hvor alle involverte har sine spesifikke roller. Megleren fungerer som prosjektleder for hvert salg og sørger for at alt går på skinner. Hver megler har en backoffice som assisterer med administrativt arbeid og kvalitetssjekker salgsprosessen gjennom. Backoffice frigjør også verdifull tid for meglerne våre.
Vi har et unikt samarbeid med Josefin Johansson Studio. Workshops for utvikling av samarbeidet mellom megler, fotograf og stylist er avgjørende. Det at vi i teamet har en felles forståelse for hvordan hver produksjon skal gjennomføres sikrer en høy kvalitet.
Kvalitet tar tid
Våre fotografer jobber kun for oss. Med et ønske om å ikke overselge romfølelse, krever det at fotografen skyter på en 30mm linse, i stedet for en 16mm vidvinkel fra hjørnet. Dette er mer utfordrende enn å skyte fra hofta.
Vi bruker derfor til tider en hel dag på shoot og fotografen gjør retusj selv. Her er ingen snarveier med retusj av en ukjent underbetalt retusjør i utlandet. På denne måten er fotografen selv ansvarlig for leveransen og vi stiller høye krav til hva foto formidler, til komposisjoner og postproduksjon med riktig uttrykk.
In-house tekstforfatter
Ved å ha en egen tekstforfatter i Boa blir dialogen hyppigere og tydeligere. Dette sørger for en felles forståelse av hvilke verdier som skal kommuniseres og til hvilken målgruppe. Selv om man ofte velger en megler og ikke et team, så er det mange involverte som bidrar i en hver salgsprosess. Summen av teamets kompetanse og engasjement er avgjørende for resultatene vi oppnår!

Hva er nytt når Boa nå gjennomgår en re-branding?
Boa 2.0 er et mer voksent, kvalitetsbevisst og sofistikert Boa. Mange av oss har 15 års erfaring fra bransjen og vært gjennom tusenvis av salgsprosesser. Vi har siden oppstarten hatt stort fokus på utvikling og økt kompetanse. Både vi og våre kunder nyter godt av dette i dag
Hva er Boa sin visjon?
Best på å finne kjøperen som er villig til å betale mest for hvert hjem vi selger.
For en selger handler det i hovedsak om to ting, en trygg prosess og en høyest mulig salgssum. For en kjøper handler det om å finne sitt nye hjem og gjerne det til en lavest mulig pris.
Så dette er en fin utfordring vi daglig bryner oss på. Hvordan finne den kjøperen som ser størst verdi i ditt hjem og således er villig til å betale mest for det.
Vi tror på at boligkjøp kan være emosjonelt motivert, selv om kjøpet i ettertid oftest er rasjonelt begrunnet. Så det er viktig at det føles riktig for en kjøper, at forventningen man har skapt i førsteinntrykket på finn.no står i stil til opplevelsen kjøperen får nå de står på visning i sitt potensielt nye hjem.
Balansen mellom å presentere et hjem best mulig, uten å overselge standard, beliggenhet eller romfølelse er helt avgjørende for interessenters opplevelse og for salgsresultatet.
Nå lever vi endelig i den fremtiden vi hele veien har sagt vi har investert i.
Hvordan føles det å bli kåret til Årets Gullmegler 2019?
Jeg er alltid veldig nervøs i slike kåringer og det er nok fordi jeg vet hvor mye det betyr for Boa når vi vinner. Gullmegleren har vært et kvalitetsstempel fra Norges Eiendomsmeglerforbund og et bevis på at vi er Norges beste på presentasjon.
Ikke minst er det en bekreftelse på at alle de timene jeg har sittet å klødd meg I hodet og lurt på hvordan jeg løser animasjonen i en filmpresentasjon, den utfordringen med å trykke et prospekt I 3d, skreddersy løsninger for å skape en unik presentasjon på kort tid med lite budsjett, faktisk gir avkastning.
Langsiktig tenking i en transaksjonsbasert bransje
All ekstra innsats jeg og alle i Boa har lagt ned over de siste 13 årene har vært en fremtidig investering. Nå lever vi endelig i den fremtiden vi hele veien har sagt vi har investert i. Det føles godt. Tid man bruker på å skape noe nytt, som å lage presentasjoner fra scratch, skreddersy unike prospekter, lage profesjonelle filmpresentasjoner på lavt budsjett osv er med på å skape verdi for våre kunder. Men denne tidsbruken gir ikke nødvendigvis megleren og foretaket en direkte avkastning der og da. Så det krever en tålmodighet og langsiktighet for å jobbe på denne måten. En slik tilnærming til salg styrker også posisjonen til brandet vårt, vi ønsker å gå den ekstra mila. Det gjør godt når det krever innsats og vi må tilegne oss kunnskap for å løse hver oppgave best mulig. Verdien av å være kreativ er at man er løsningsorientert.

Hva ligger bak Boas suksess?
Jeg er utrolig stolt av kulturen vi har. Det er ingen spisse albuer og vi er veldig flinke til å bidra for hverandre. Det er summen av alles innsats, engasjement og kompetanse som utgjør Boa. Vi er trygge på kvaliteten vi tilbyr og er ikke redde for å utfordre bransjenormen. Denne holdningen skal vi ta med oss videre inn i Boa´s fremtid.
